לוגו ד"ר אבנרי ליאור רופא שיניים
טיפולי שיניים לנשים בהריון

רופא שיניים לנשים בהיריון

תקופת ההיריון הינה תקופה מורכבת המשליכה על אספקטים רבים בחייה של האישה, ומביאה לשאלות רבות מסוג המותר והאסור.
עולם הרפואה הינו התחום אשר תהליך ההיריון נוגע אליו ביותר, ובמאמר זה נתייחס לרפואת שיניים לנשים בהיריון – האם ניתן לבצע טיפולי שיניים בשלבי ההיריון, האם חשוב ללכת לרופא שיניים בהריון?
מהו הזמן הטוב ביותר בהריון לקבלת טיפול שיניים? אילו טיפולים ניתן לבצע במהלך ההיריון?
במרפאתו של דוקטור אבנרי ליאור תקבלו את טיפולי השיניים הטובים והמתאימים ביותר עבורכם.

רפואה לנשים בהריון:

כפי שפתחנו, תהליך ההיריון משפיע בדרכים רבות על חייה של האישה, ומשליך בצורה עקיפה על חלקים רבים בגופה של האמא העתידית.
מיותר לציין שאזור חלל הבטן מושפע באופן ישיר מהימצאות העובר, אולם גם מערכת הדם קשורה לעובר, היות והיא משמשת כצינור ההזנה ממנה הוא ניזון.
תרופות או זיהומים העוברים במחזור הדם עשויים להגיע לוולד ולגרום לו נזק, ולעיתים להביא למצב של סכנת חיים.
ההיריון משפיע אף על מצב ההורמונים והמצב הנפשי של האישה ההרה ונתייחס לכך בהמשך.

האם ישנו קשר בין רפואת שיניים להריון:

רפואת השיניים אצל נשים הרות מתייחס להימצאות העובר במידה רבה.
בין הנושאים המרכזיים בהם יש התייחסות להריון האישה ניתן למנות:
1.שינויים הורמונאליים:
תקופת ההיריון (ובייחוד בחלקו הראשון) מביאים לשינויים קיצוניים ברמות ההורמונים בגוף האישה, דבר העשוי לגרום לרגישות יתר באזור החניכיים ולנפיחות בשוליהם.
2.הקאות:
תקופת ההיריון מאופיינת בכמות גבוהה של הקאות, דבר המעלה את רמת החומציות באזור הפה, חומציות העשויה לגרום נזק לשכבות השן החיצוניות ולעודד היווצרות של חורים.
3.מתן תרופות:
טיפולי שיניים רבים מערבים מתן תרופות (הן במהלך הטיפול והן לאחריו), תרופות הנכנסות למחזור הדם ועשויות להגיע לגופו של העובר.
לכן לא כל טיפול מתאים כטיפול שיניים לנשים בהיריון.
4.כניסת זיהומים:
טיפולי שיניים אגרסיביים, כגון עקירה או הכנסת שתלים, מותירים פצע משמעותי בפיה של האישה ועשויים להוות פתח כניסה לזיהומים שונים לגוף.
זיהום בזמן הריון הינו מסוכן כפליים היות והוא עשוי להגיע לעובר אשר המערכת החיסונית שלו חלשה מאד, ולגרום לו לנזקים בלתי הפיכים.

מהו הזמן האידיאלי לטיפול בשיניים בזמן ההיריון:

את ההיריון מקובל לחלק לשלושה חלקים מבחינת התפתחות העובר, כאשר כל שליש קרוי טרימסטר.
הטרימסטר הראשון (שבועות 0-14) הינו רגיש מאד (הן מבחינת האישה והן מבחינת העובר) ועל כן מומלץ שלא לבצע במהלכו טיפולי שיניים שאינם דחופים.
בשלבים הבאים של ההיריון ניתן לבצע טיפולים שאינם אגרסיביים, אולם חשוב לזכור שנשים בשלבי הריון מתקדם (חודש שמיני- תשיעי) יתקשו על פי רוב לשכב בכיסא הטיפולים למשך זמן בצורה נוחה.

שיננית לנשים בהריון:

כפי שציינו לעיל, ההקאות החוזרות ונשנות מעלות את רמת החומציות בפה ועשויות לפגוע בשכבת האמייל של השן. הרגישות הגבוהה באזור החניכיים עשויה לגרום לנשים הרות להימנע מלצחצח שיניים, דווקא בתקופה בה הצחצוח הינו הנצרך ביותר.
על כן, מומלץ לבצע טיפול שיננית שגרתי בזמן ההיריון, בנוסף לצחצוח שיניים יסודי ועקבי.

שתלים לשיניים בזמן הריון:

טיפול להנחת שתלים בשיניים מסווג על פי רוב כטיפול שאינו הכרחי, ורוב רופאי השיניים ממליצים להימנע מלבצע שתלים ל- שיניים לנשים בהריון.
היעדר הדחיפות והעובדה כי הנחת שתלים הינו טיפול פולשני העשוי לגרום לדימום רב המאפשר כניסת זיהומים וסיבוכים העשויים לפגוע בעובר, מובילים להמלצה לדחות טיפול זה לאחר סיום ההיריון.

צילומי רנטגן בזמן הריון:

באופן עקרוני צילומי רנטגן אינם מסכנים את העובר, מכיוון שמניחים סינר עופרת (לעיתים סינר כפול) על גוף האישה, סינר המונע מהקרינה לפגוע בעובר.
עם זאת, יש הממליצים להימנע מלבצע צילומי רנטגן בטרימסטר הראשון, אלא אם מתעורר צורך גדול.
כמובן שצילומים דיגיטליים אינם בעלי קרינה, ואינם מסכנים את העובר כלל.

יישור שיניים לנשים בהריון:

הנחת גשר או פלטה ליישור השיניים אינם מוגדרים כטיפולים פולשניים ועל כן אין כל בעיה לבצע אותם בעת הריון.
כפי שכבר ציינו, במהלך ההיריון ישנה חשיבות גדולה לנקות את השיניים באופן יסודי, והכנסת פלטה או גשר למשוואה מגבירים את הצורך להקפיד על היגיינת הפה ולצחצח את השיניים באופן יסודי וטוב.

עקירת שן בזמן הריון:

על פי רוב מומלץ להימנע מלבצע עקירה בזמן ההיריון עקב תהליך הדימום הצפוי, והסיכון לזיהום בנקודת העקירה. במידה והצורך גדול (כאבים עזים, סכנה ממשית לפגיעה בלתי הפיכה באזור השיניים וכדו') יש להתייעץ עם רופא נשים ורופא שיניים אשר יקבלו החלטה משותפת. ייתכן ויוחלט על מתן תרופות נוגדות זיהום באופן מקדים. על פי רוב העקירה תבוצע באופן מינימלי והמשך הטיפול יידחה לאחר ההיריון במידת האפשר.

כיצד ניתן לדעת באשר להתאמת טיפול שיניים לנשים בהריון:

לפני כל טיפול אשר אינו שגרתי יש להתייעץ עם רופא נשים ולקבל ממנו המלצות בדבר הטיפול. בנוסף, יש לדווח לרופא המטפל אודות מצב ההיריון ולדווח לו על כל דברי חריג במהלך הטיפול. חשוב להעביר לו כל מידע העשוי להיות רלוונטי כגון שלב ההיריון, תסמינים, שלב שמירת היריון וכדו', על מנת לאפשר לו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. בנוסף, במידה ואתם מרגישים מצוקה נפשית במהלך הטיפול יש ליידע את הרופא המטפל על מנת שהלה יוכל לתת את המענה המתאים.

טיפולי שיניים לפני הריון:

במידת האפשר, מומלץ לבצע את הטיפולים הפולשניים והמורכבים עוד בטרם ההיריון. כמובן שבמידת הצורך ניתן לבצע טיפולים גם בזמן ההיריון עצמו, אולם כפי שראינו לעיל הדבר עשוי להיות מסובך ולסכן את העובר, ועל כן מומלץ לטפל בשיניים בטרם תחילת הריון, מלבד טיפולים שוטפים קטנים. במידה ואתם באמצע תהליך אורתודנטי ארוך מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל האם כדאי להמשיך את הטיפול במהלך ההיריון או שמא מומלץ לדחות את המשך הטיפול לאחר הלידה.

לפרטים נוספים התקשרו 08-9302044 או השאירו פרטים בטופס >>