לוגו ד"ר אבנרי ליאור רופא שיניים
פריודונטיה רפואת חניכיים

מומחה לרפואת חניכיים

מאמר זה עוסק במומחה לרפואת חניכיים וב- פריודונטיה.
על פי סקר שנערך בקרב רופאי שיניים בארצות הברית לפני מספר שיניים כשלושים וחמישה אחוזים מהמטופלים הגברים והנשים בגילאי שלושים עד תשעים סובלים ממחלת חניכיים ברמה מסוימת. כלומר – שליש מהאמריקאים סבלו באותה שנה ממחלות חניכיים!

עוד עלה מהסקר כי מחלות חניכיים הולכות ונעשות חריפות יותר ככל שגיל המטופל עולה, והן הולכות ונעשות נפוצות יותר ככל שהאדם נעשה מבוגר יותר. אולם יחד עם זאת, מחקרים מוכיחים כי הקפדה על טיפול שוטף בשיניים ובחניכיים מגיל צעיר מונעת מחלות חניכיים חמורות יותר בגיל מבוגר.
בטקסט שלפניכם תוכלו לקרוא על רופא שיניים המתמחה ברפואת שיניים פריודונטיה, מדוע טיפול מונע אצל שיננית הוא חשוב, אילו פתרונות יש למחלות חניכיים ועוד.

האם ניתן למנוע מחלות חניכיים

מחלות חניכיים הן שונות ממחלות רבות אחרות בכך שניתן למנוע כמעט כל סוג של מחלת חניכיים. את מחלות החניכיים ניתן למנוע על ידי טיפול רציף, מסודר ונכון בחניכיים. זה נשמע פשוט, אבל כולם חווים מדי פעם לילה של עייפות כל כך גדולה שאין להם כוח לצחצח שיניים.
פספוס חד פעמי מדי פעם הוא לא אידאלי, אבל הוא לא נורא. לעומת זאת, פספוס של טיפול חצי שנתי אצל שיננית הוא כבר יותר חמור, ומעמיד אתכם בסיכון גבוה יותר למחלות חניכיים. מחלות חניכיים יכולות לפגוע אנושות באיכות החיים שלכם, ולכן חשוב מאוד לעשות כל שביכולתכם כדי להימנע מהן.

פלאק ואבנית – מה זה ומה הקשר של זה למחלות חניכיים

משקעי חיידקים מייצרים באופן טבעי תוצר שנקרא פלאק. הפלאק הזה נוצר למעשה עם מפגש של חיידקים שנמצאים בפה שלנו כל הזמן עם הנוזלים שאנחנו שותים (למשל שתייה מתוקה), מזון שאנחנו אוכלים (למשל לחם לסוגיו), והרוק שנוצר בפה כל הזמן. הפלאק הוא גם מצע גידול לחיידקים חדשים. בקיצור – פלאק נוצר כל הזמן באופן בלתי נמנע כל זמן שאנחנו אוכלים.

בנוסף, אבנית מצטברת על שכבות הפלאק מתוך המים שאנחנו שותים ונמצאים בכל דבר שאנחנו אוכלים. כך שיחד עם הפלאק – מגיעה גם אבנית. בסופו של דבר מרבית הכתמים שנוצרים על השיניים הם מרבדי פלאק ואבנית. במהלך טיפול שיננית לניקוי השיניים נעשה שימוש במגוון של כלים ייעודים שכל מטרתם היא להסיר כמה שיותר שכבות של אבנית ופלאק.

שכבת הפלאק מזינה משקעי החיידקים, וכל זמן שאנחנו ממשיכים לאכול ולשתות (מה שאנחנו חייבים לעשות כדי להתקיים) – משקעי החיידקים הללו ימשיכו להתקיים. לעיתים קרובות משטחי החיידקים הללו נשארים בנקודות בפה שקשה לנקות גם לאחר צחצוח השיניים, ולעיתים גם לאחר שימוש בחוט דנטלי.

כיצד פלאק ואבנית גורמים למחלות חניכיים

כמו שכבר אמרנו, תופעת לוואי טבעית והכרחית של האכילה והשתייה שהכרחיות לקיום שלנו הן היווצרות מרבדי הפלאק והאבנית. מרבדי הפלאק והאבנית מצטברים בעיקר על בין השיניים לעצמן ובין השיניים לחניכיים.

מרבדי החיידקים הנמצאים בחיבור בין השיניים לבין החניכיים יוצרים באופן טבעי כל מיני סוגים של חומצות. החומצות שמרבדי החיידקים הנמצאים על הפלאק מייצרים פוגעות באופן ישיר באמייל, שהוא חלק חשוב מאוד במבנה השן. בנוסף, החומצות הללו גורמות לא פעם להופעה של מחלות חניכיים שונות.

כך, כשמרבדי חיידקים מצטברים בכמות גבוהה, וכאשר יש כמות גדולה של פלאק בפה – נוצרת הרבה חומצה שפוגעת גם בשיניים וגם בחניכיים. גם שיננית וגם רופא שיניים מומחה לחניכיים ידעו לזהות את מצבורי הפלאק הללו ולנקות אותם באמצעות שימוש בכלים וחומרים ייעודים שאין להשיג לשימוש ביתי.

איך יודעים שיש מחלת חניכיים

מחלת חניכיים לא מופיעה יש מאין. כמו כמעט כל דבר בחיים מדובר בתהליך, אולם לעיתים קרובות אנשים נוטים להתעלם מסימני האזהרה עד שנקודת האל חזור כבר מאחוריהם. ניתן לזהות מחלות חניכיים כבר בשלב מוקדם יחסית.

כך למשל, אם מופיעים כתמים צהובים לשיניים שלכם – זהו סימן שצריך לפנות לטיפול שיננית. מחלות חניכיים לא גורמות בשלב הראשוני לכאב. למעשה, גם במצב בו ישנה מחלת חניכיים חריפה – המטופל לא ידווח כי הוא מרגיש כאב רב בדרך כלל.

דרך נוספת לדעת אם יש לכם מחלת חניכיים היא למעשה פשוטה מאוד. כל שעליכם לעשות הוא לפנות לשיננית מומלצת ולתת לה לבדוק את מצב השיניים שלכם. השיננית עברה את ההכשרה המתאימה בשביל לקבוע אם אתם סובלים ממחלות חניכיים. את אותו הדבר ניתן לעשות גם עם רופא שיניים מומחה לחניכיים.

הקשר בין טיפול שיננית, מחלות חניכיים והבריאות הכללית של הגוף

טיפול שיננית הוא הכרחי גם עבור אלו שמשתמשים בחוט דנטלי כל יום ואף מצחצחים שיניים פעמיים ביום באופן בשל מצבורי האבנית והפלאק שנוצרים באופן טבעי. כמו שכבר הסברנו, הסיבה לכך היא שהצטברות של פלאק ואבנית על השיניים והחניכיים שלכם היא תופעת לוואי בלתי נמנעת של אכילה ושתייה. כזכור, הפלאק והאבנית הם מקום נהדר לחיידקים להתפתח ולהתרבות.

בזמן שחלקים אחרים בגוף שלנו שהסביבה החיצונית באה איתם במגע הם מוגנים ואטומים יותר, למשל האף שלנו שצומחות בתוכו שערות ומצטברת בו נזלת שתפקידם הוא למנוע כניסה של חיידקים, ברווח שבין השיניים לחניכיים אין כלל איטום טבעי. כתוצאה מכך חיידקים שמצטברים בפלאק יכולים להיכנס לגוף ולפגוע בבריאות שלנו.

זו היא בדיוק הסיבה שטיפול שיננית כל כך חשוב לבריאות טובה של הגוף לצד שמירה על בריאות השיניים וההיגיינה ההכרחית של הפה. כשלגוף חודרים חיידקים דרך שכבת הפלאק בחניכיים, הם יכולים לנוע במחזור הדם ולהגיע לכל מקום בגוף. מתוך כך אתם יכולים להבין כיצד טיפול שיננית חשוב גם לבריאות הכללית של הגוף.

איך ניתן לטפל במחלת חניכיים

בניגוד למחלות הקלאסיות שאנחנו מכירים מסיטואציות שונות בחיים, בשביל לטפל ולמנוע מחלות חניכיים צריך בעיקר לנקות באופן קבוע ויסודי את האיבר החולה, ואין שימוש מאסיבי בתרופות ברוב המקרים.

הטיפול כולל בעיקר ניקוי וסילוק של רבדי אבנית ופלאק המצטברים על השיניים בנקודות שונות, ובעיקר על שורשי השיניים והחיבור שלהן לחניכיים. כתוצאה מכך לאחר שהאבנית והפלאק מסולקים יכולים חלק מהשורשים להיוותר חשופים. החשיפה הזו הופכת אותם לרגישים במיוחד לקור וחום.

חשוב להבהיר שדווקא הרגישות הפתאומית הזו, שמגיעה דווקא אחרי תקופה בה הכל הרגיש בסדר – היא בעתם תחילתו של תהליך ההחלמה מהמחלה. הסרת הגורם למחלה נותן לגוף את ההזדמנות לשקם את החניכיים.

כך תדעו שהגיע הזמן לפנות לשיננית

אם אתם מסוגלים להבחין במרבד פלאק, לדוגמא כאשר אתם שמים לב שצבע השיניים שלכם נעשה צהבהב מהרגיל ובמיוחד סביב החיבור של השיניים עם החניכיים – זה הרגע שאתם צריכים לקבוע תור לשיננית.

דוגמא נוספת היא כאשר אתם מתחילים למצוא גושים קטנטנים של אבנית בפה שלכם. כל אלו הם סימנים מובהקים להצטברות של פלאק, מה שיוצר את הרוב המוחלט של מחלות החניכיים. במקרה והסימנים הללו מתחילים להופיע אצלכם עליכם לחפש שיננית מומלצת. 

יחד עם זאת, חשוב לפנות לשיננית גם אם הסימנים הם פחות מובהקים או אפילו לא קיימים כלל, אך עברה חצי שנה או יותר מאז הביקור האחרון שלכם אצל השיננית. ישנו סוג של פלאק שקוף שהוא פחות ניכר לעין אך אינו פחות מזיק להיגיינית הפה. לכן חשוב מאוד ללכת לטיפול שיננית פעם בחצי שנה.

מניעת מחלות חניכיים – לא בלתי אפשרית

טיפול בחניכיים בצורה ששומרת עליהן בריאות דורש תחזוקה מתמידה לאורך זמן רב. בניגוד לעקירת שן למשל, כאן אין פתרון כואב אך קצר. כדי למנוע מחלות חניכיים יש צורך במחויבות לטיפול לאורך זמן.

ביקור חצי שנתי אצל שיננית לניקוי שיניים אמנם נראה כמספיק, אך למרות שיש לטיפול של השיננית משקל קריטי לבריאות החניכים חשוב גם להקפיד לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום ולהשתמש בחוט דנטלי כל יום כדי להסיר שאריות מזון.

צחצוח השיניים משאיר את השיניים במצב טוב מספיק עד הביקור הבא אצל השיננית. אי אפשר לוותר על אף אחד משני הצדדים הללו, השייכים לאותו מטבע – מניעה של מחלות חניכיים בהווה ובעתיד. עד כמה שהדבר נשמע כמו מחויבות עצומה – הרווח ממנו הוא עצום לא פחות.

טיפול שיננית מומלץ

אם אתם מחפשים טיפול אצל שיננית מומלצת בנס ציונה – המרפאה של ד"ר אבנרי רופא שיניים היא המקום בשבילכם. במרפאה של דוקטור אבנרי תוכלו גם לקבל טיפול חצי שנתי אצל שיננית אדיבה ומקצועית, וגם להיפגש עם רופא שיניים מומחה במחלות חניכיים.

האם כל רופאי השיניים מתמחים במחלות חניכיים

בלימודי רפואת שיניים בישראל ישנם תשעה מסלולי התמחות, כשרק אחד מהם הוא ההתמחות בבעיות חניכיים (פריודונטיה). לא כל רופאי השיניים עברו את ההתמחות שלהם בתחום, ואף שיש להם ידע מסוים בנושא, אין הדבר דומה לידע שיש לרופא שיניים מומחה בבעיות חניכיים.

כך למשל רופאה מומחית לחניכיים יכולה להורות לשיננית לבצע מגוון של פתרונות וטיפולים למחלות חניכיים שונות, שרופא שיניים שאינו מומחה למחלות חניכיים כלל לא היה מודע אליהם. הפתרונות הללו נעים בין מניעה לטיפול.

רופאים מומחים מסוימים אף יכולים לבצע בנייה מחדש של חניכיים ורקמות עצם שאבדו כתוצאה ממחלת חניכיים. אם השיננית שלכם בישרה לכם שיש לכם מחלת חניכיים, במיוחד אם היא מחלת חניכיים מתקדמת – מומלץ לפנות לרופא שיניים מומחה למחלות חניכיים.

טיפול שיננית וכאבים נלווים

כדי לענות לשאלה האם יש כאבים הנלווים לטיפול שיננית יש צורך להתייחס לכל מקרה באופן פרטני. טיפול שעבור אדם אחד יהיה בלתי נסבל יכול להיות דומה יותר לצביטה קטנה עבור אדם אחר, וזאת בשל העובדה שסף הכאב הוא שונה בין אדם לאדם כמו גם רמת הרגישות. אנשים רבים סובלים מכאבים פסיכוסומטיים. כאבים אלו נגרמים רק מהפחד מרופא השיניים וטיפולי שיניים באופן כללי. לכאבים פסיכוסומטיים לא חייב להיות קשר להליך הטיפול עצמו.

ישנו גם מקרה  בו המטופל סובל מנסיגת חניכיים וכתוצאה מכך יש חשיפת יתר של שורשי השיניים חשופים, מה שעשוי להוביל לכאב חריג במהלך טיפול שיננית. בנוסף, טיפול שיננית עשוי להיות כואב יותר עבור נשים שגופן מוצף בהורמונים בעקבות המחזור החודשי, ואלו מעצימים את הכאב. נציין שישנן משחות להרדמה מקומית למי שצריך.

לסיכום

לסיכום, המקום לטיפולי שיננית בנס ציונה הוא מרפאת השיניים 'ד"ר אבנרי רופא שיניים'. במרפאה יערכו לכם את כל הבדיקות והטיפולים הדרושים כדי שהחניכים שלכם תהיינה הכי בריאות שהן יכולות להיות.

שמירה על בריאות החניכיים חשובה להיגיינת הפה ולבריאות הכללית, ולמרות שקל לשכוח ממנה – אסור לזלזל בה. קבעו עוד היום תור לשיננית לטיפול חצי שנתי על מנת לשמור על הבריאות שלכם. אין ספק שגם אם הטיפול מעט מאיים בהתחלה – הרווח שיוצא ממנו הוא גדול הרבה יותר.

לפרטים נוספים התקשרו 08-9302044 או השאירו פרטים בטופס >>